מטבח תעשייתי - קווים מאפיינים

 

בסוף המאה השמונה עשרה, התחילה המהפכה התעשייתית באירופה. החל יצור המוני של מוצרים ומפעלים רבים הוקמו. הדבר גרם להגירת ידיים עובדות לכיוון העיר, אנשים חיפשו מקומות מגורים בסמוך למפעלים ולרוב התגוררו במפעלים עצמם, באחת הקומות, במרתפים, בחדרי הייצור, ליד המכונות הצינורות והציוד הכבד שהיה שם. החיים התנהלו בעוני, לכלוך ודוחק. שום דבר שמזכיר בית לא היה שם.

עם הזמן סביבת המגורים הזו שודרגה התעדכנה והפכה לאטרקטיבית. אחראים לתהליך הזה הם בעיקר אומנים מניו יורק, שמטעמי חיסכון עבור לגור בקומות העליונות של מבני תעשיה ישנים ונטושים, במה שניקרא- לופט. הם שיפרו את המראה, השתמשו בחומרים הקיימים כמו מאווררי ענק ושרשרות פלדה מצופות ושימוש רב חומרים גלויים, כמו בטון חשוף, צינורות ברזל גלויים לצנרת ולאוורור, פח מרוג, קירות ללא טיח שחושפים לבנים או בלוקים, עמודי ברזל עליהם הניחו את הגלריה וכו'.

העיצוב התעשייתי נתפס בעיני רבים ללא ידידותי/ ביתי /חם ומחבק כמו הסגנון הכפרי או הפרובנס, אך הסגנון הזה תפס מאד, מכמה סיבות ראשית הרצון להיות בעניינים, מעודכן בחידושים העיצובים, זהו עיצוב פונקציונלי ונוח, יש בו שימוש בחומרים חזקים ועמידים קלים לניקוי (נירוסטה למשל) שנתפסים כאמינים. החומרים הנם עמידים כי מוצרים לתעשייה צריכים להיות מקצועיים ולהחזיק מעמד בעומסים כבדים ובשימוש מסיבי, ישנם גם הרבה מאד שיפורים בחומרי הגלם, כמו רשתות פלדה מצופות סיליקון כריפוד לכורסאות, שרשרות פלדה מצופות, חומר שמשמש כבולם זעזועים לתעשיית הצבאית הפך למחיצות בלופטים, ועוד.

סיבות אלה מביאות אנשים רבים להשתמש בסגנון זה בביתם, ולפעמים לא בכל הבית אלא רק במטבח. במטבח שכזה החזיתות של ארונות יצבעו בגוון אפור עד כסוף. משטחים, תנור, כיור וברז יהיו מנירוסטה. שטח המטבח גדול יחסית ולרוב יתווסף אי גדול מאד. לעתים קרובות עושים במטבחים כאלו שימוש בנקודות צבע חזקות כמו אדום, צהוב וכדומה או לחליפין, שימוש בחומרים חמים כמו עץ, והמטרה היא להדגיש אך גם לרכך ולחמם את המראה. הארונות תלויים וללא רגלים, שגם אלמנט זה, לקוח מאולם הייצור שבו הרהיטים תלויים באוויר כדי לאפשר ניקוי וטיפול נוח יותר.

חשוב להפריד בין המטבח התעשייתי והמטבח המודרני. עיצוב מודרני מאופיין בקווים ישרים ונקיים, מינימליזם עיצובי, וצבעים שקטים נקיים. זהו סגנון מעודן בהרבה מהסגנון התעשייתי ונשמח להרחיב בו במאמר נפרד.